NUR FATIMAH (2022) STUDENTS' PERCEPTIONS ON TEACHERS' USE OF CODE-SWITCHING IN AN ENGLISH CLASS AT A PRIVATE SENIOR HIGH SCHOOL IN GUNUNGKIDUL. S1 thesis, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.
Halaman Judul.pdf
Download (658kB)
Halaman Judul.pdf
Download (658kB)
Lembar Pengesahan.pdf
Restricted to Registered users only
Download (249kB)
Abstrak.pdf
Restricted to Registered users only
Download (244kB)
Bab I.pdf
Download (382kB)
Bab II.pdf
Restricted to Registered users only
Download (261kB)
Bab III.pdf
Restricted to Registered users only
Download (370kB)
Bab IV.pdf
Restricted to Registered users only
Download (560kB)
Bab V.pdf
Restricted to Registered users only
Download (309kB)
Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only
Download (593kB)
Naskah Publikasi.pdf
Restricted to Registered users only
Download (307kB)
Full Text.pdf
Restricted to Repository staff only
Download (1MB)
Abstract
Abstrak Alih kode merupakan istilah yang tidak asing lagi dalam pembelajaran bahasa asing, khususnya di Indonesia, guru bahasa Inggris juga menerapkan alih kode pada saat mengajar untuk menyampaikan materi. Di balik popularitasnya, terdapat perdebatan mengenai fenomena munculnya alih kode dalam pembelajaran di kelas. Namun, di sisi lain, banyak penelitian mengungkapkan bahwa alih kode ternyata memiliki banyak keuntungan bila diterapkan dengan benar dalam pembelajaran. Oleh karena itu, penelitian ini dilakukan untuk mengetahui persepsi siswa tentang kelebihan dan kekurangan alih kode yang dilakukan guru dalam mengajar. Pendekatan kualitatif digunakan untuk menjawab pertanyaan penelitian. Penelitian ini dilakukan dengan mewawancarai enam siswa kelas dua belas SMA Swasta di Gunungkidul. Temuan menunjukkan ada beberapa keuntungan yang diperoleh siswa dari alih kode guru, antara lain; memfasilitasi siswa untuk memahami materi, memfasilitasi interaksi siswa dan guru, memotivasi siswa untuk berpartisipasi di kelas, mengurangi kecemasan siswa dalam menjawab pertanyaan, dan meningkatkan penguasaan kosakata siswa. Di sisi lain, temuan mengungkapkan beberapa kelemahan yang dirasakan oleh siswa antara lain; mengurangi minat siswa pada bahasa target, mengurangi input bahasa Inggris untuk siswa, dan membuat siswa bergantung pada bahasa pertama. Kata kunci : Alih kode, persepsi siswa, kelebihan alih kode, kerugian alih kode xAbstract Code-switching is a familiar term in foreign language learning, especially in Indonesia, English teachers also apply code-switching during teaching to convey the material. Behind its popularity, there is a debate regarding the phenomenon of the emergence of code-switching in classroom learning. However, on the other hand, many studies reveal that code-switching turns out to have many advantages when applied correctly in lessons. Therefore, this research was conducted to find out students' perceptions on the advantages and disadvantages of code-switching carried out by teachers in teaching. A qualitative approach is used to answer the research questions. This research was conducted by interviewing six twelfth-grade students from a Private Senior High School in Gunungkidul. The findings indicated there are several advantages that students got -switching, including; facilitating the students to understand the material, facilitating the interaction between students and teacher, motivating the students to participate in the class, reducing students' anxiety about answering questions, and increasing students' vocabulary mastery. On the other hand, the findings revealed several disadvantages felt by students including; reducing students' interest in the target language, reducing English input for students, and making students rely on the first language.
Keywords: Code-switching, students' perception, advantages of code-switching, disadvantages of code-switching.
Item Type: | Thesis (S1) |
---|---|
Divisions: | Fakultas Pendidikan Bahasa > Pendidikan Bahasa Inggris S1 |
Depositing User: | Aidilla Qurotianti |
Date Deposited: | 08 Sep 2022 03:55 |
Last Modified: | 08 Sep 2022 03:55 |
URI: | https://etd.umy.ac.id/id/eprint/33652 |